12 Apr 2011

Weekend yang membosankan dan meletihkan

Weekend semalam tak ada pergi mana2 pun...
just duduk rumah je..sebab papa kena kerja...
hari sabtu & ahad papa kena kerja petang pulak tu..balik pukul 12.00 mlm..

Si aryan lak macam mengamuk je sabtu & ahad hari tu...
Selalu papa bawa pergi jalan2...ini 2 hari terperuk je dia kat dalam rumah..
pe lagi protes la tak bawa keluar...
Meragam,merengek je....
Dah la,hari sabtu malam minggu aku ada mesyuarat puteri umno..
dah tak ada lak sapa nak jaga aryan..
tinggal mak aku je..paham2 la mak aku macam mane kan..
sejak sebelah kaki mak tak ada..agak susah la dia nak bergerak..
mak kata tak pe la..pergi je la mesyuarat tu..dapat pergi kejap pun jadi la..aryan biar dia jaga..
sebelum nak pergi aku tido kan la dulu aryan..nanti senang la mak aku nak jaga..
koorang tahu la..aryan kan super duper aktif..

Dia macam tahu2 je aku nak keluar,dia mengamuk tak nak tidur...
pe lagi aku lambat la sikit pergi mesyuarat..
paksa punya paksa..akhir nye tido gak..
dah la mesyuarat lambat start..so dalam pukul 10,aku balik kejap jenguk aryan..nasib baik mesyuarat kat tadika tu sebelah je rumah aku..
tengok2 dia dah bangun..tengah duduk depan pintu dengan nenek atas wilca nenek...
mak cakap kejap je tido nye..terkejut bunyi bunga api orang kawin..
aduh...sudah,last2 aku angkut bawa g mesyuarat..

pastu pukul 3 pagi tiba2 aryan nangis teresak2...
dah lama dia tak macam tu..dulu2 selalu la dia macam tu..
menangis arr dia bagai nak rak..
abis papa & aku bawa aryan turun..
bangun lak atuk n nenek dia..dh dengar aryan nangis..

Aku dah dapat rase sebab apa dia nangis..
sekali abah cakap, ni bawa g tadika tadi la ni..
dushhhhhhh....aku dah agak...
sekali papa pe lagi pandang aku macam nak telan leerr...
sebab tadika tu agak keras sikit...macam2 cete ade..
yang aku time tu makna nak ingat..lupa..
abah ambil air selawat n baca2 ayat al-quran sikit..
then sapu kat muka dan kepala aryan..
alhamdulillah..dah berhenti nangis,masuk buai tido..

Itu cerita hari sabtu...
cerita hari ahad lagi teruk...

Semalam aryan lagi kuat meragam nye...betul2 aku letih di buat nye..
sampai nak naik angin aku..
siap nenek cakap dengan aryan..sian adik 2 hari tak dapat jalan2 ye...tu yg mengamuk je ni..
aku pun tengok dia,aduh kesian jadi nyer..

part malam tadi la teruk...
mrengek je..bagi susu tak nak..masuk buai tido tak nak..
lagi kuat nangis nye...

Merengek sampai papa dia balik la pukul 12 lebih..
hari sabtu dia dah tido dulu..
aku ni dah tak tahan,dah tersenguk2 ngantuk..
nampak je papa dia balik terus senyum..
papa ambil dia cakap2 dengan dia..
elok papa nak duduk je...
start balik menangis..
bangun la balik papa..dukung dia..diri kat pintu..
dia macam paham je..
pandang kat luar...pastu tangan nak ambil kunci kereta kat tepi pintu tu..
papa cakap dengan aryan..mane boleh keluar dah malam ni..orang semua dah tido..
bawa je masuk kat dalam..nagis..masuk buai lah kuat menangis..
sampai sedu sedan..
sudahhh....

Last2 papa cakap dengan aku...jom la ma bawa dia pusing2 jap...
aku dengan mata dah tak boleh nak buka..terus "ha..." tengok jam tepat pukul 1.00 pagi..
nak tak nak terpaksa la...
sanggup untuk mu anak...
elok masuk kereta..aryan senyum...
peerrhh memang nak jalan sangat ni..

papa bawa pusing2 KL....
kereta tak banyak...almaklum arr,esok kan hari isnin..
orang dah syokk beradu kot..
gilo ko bawa anak pusing2 waktu pagi..

elok dah masuk kl aryan dah senyap...
makna nye nak tido lak tu..
pe lagi aku tepuk2 dia..pasang zikir...zikir tu memang kalau dia nak tido pasang..
dia akan nyenyak tido..may be dah biasa dari dalam perut lagi aku dah dengarkan dia zikir2 tu..

Akhir nyeeee aryan tido dalam car seat pada jam 1 lebih...

So pe lagi..balik la...sampai rumah sharp pukul 2.00 pagi..

Takut aryan terjaga,nangis..so angkut aryan dengan car seat tu kebilik..
lepas tu kemas beg aryan..gosok baju kerja papa..pukul 3 pg la aku tido..
pukul 4 pg aryan terjaga..merengek...bagi susu tak nak  hisap..selalu elok je..
angkat dia dari baby cot, letak kat atas katil kiteorang..
tepuk2..last2 tido gak dia...

So pagi ini aku ting tong tak cukup tido..
risau kan aryan gak..takut merengek kat rumah bb sitter..
sampai buat air pagi tadi kat opis...
letak nescafe + gula..pastu isi air sejuk..bukan air panas..
tu la dia kalau buat kerja otak ke lain...


alahaiiii..anakku....

4 ulasan:

  1. hahaha aku pun penah.. buat nescape tauk air sejok.. beerketoi-ketoi je naik nya.. haih.. time tu ngantuk gile tak cukup tdo.. ada masa mmg menguji betoi ank2 ni..

    BalasPadam
  2. tu lerr..mang meguji kesabaran tul..

    BalasPadam
  3. alahai mummy ciannyer..kul satu pagi siap nak berjalan ..biar betui..me respect u mummy!

    patutla badan masih ramping.heheheheh

    BalasPadam
  4. hhuhuh..lin ramping la sngt.....org tgk pn tau dh de anak leerr..hihi

    BalasPadam