20 Sep 2013

Say Cheesekut!!

Assalammualaikum uols..

Kejap je dah hari jumaat..
Mana tak nyer selasa baru keje pastu khamis cuti pulok...huhuhuh..
Tapi bila dah weekend cepat jugak dah nak isnin...
Nak buat macam manakan dah makan gaji..
Citacita terbaru nak jadi housewife dan buat business on9 ke..hahahaha...over..
Insyaallah...

Ni nak cete last weekend aku ada buat dessert baru alaaa mat salih nyer dessert gitu..
Ni tengok opismate buat la, si ida yang buat cheezy layer tu..
Dia post kat fb terus rasa oouhh sedap cheese ni..terus google resepi..ok cantik senang gils nak buat..
So last week baru dapat nak buat..


Cheesekut


 Bahanbahan 1:
 1 paket biskut Deluxe Crackers - tapi aku cari tak ada deluxe yang ado cream crackers so tibai je la..aku yang buat dia pun ken..
Sedikit fresh milk - aku guna dalam 3 sudu besar..uols boleh agakagak macam amsuk sedikit dulu, if nampak macam pekat tuang lagi sikit..sampai tengok adunan tu okay..
1/2 tin susu pekat manis - aku tak guna suku je..tak mahu manis sangat..tu pun uols bole rasa dulu..kalau tak berapa manis tambah lagi susu..
250gm cream cheese - aku guna philadelphia..brand ni mahal sikit la ye..

2) Guna mixer, pukul cream cheese sampai kembang
3) Masukkan susu pekat..kalau nak manis letak la banyakbanyak susu tu ye..
4) Masukkan susu segar..letak lah 3 sb dulu..kalau pekat tambah lah sikit2..kacau sehingga adunan tak cair sangat dan tak pekat sangat ye uolss..
5)Celup biskut dalam susu segar..
6) Susun biskut dalam bekas, bekas tu aku lapik dengan plastik kalau ada kertas minyak lagi bagus..senang nak angkat nanti..susun biskut dulu..bekas tu jgn besar sangat..nanti nipis je dapat cheesekut tue..Lepas susun biskut..letak cheese pula..tak perlu tebal..sekadar menutupi biskut..ulang sampai sudah..lapisan last semestinya cream cheese..lapisan last nie kasi tebal sikit..

 

Aku terlebih rajin blender biskut lebihan sehingga halus dan tabur atas cream cheese tu..
Dah siap simpan dalam peti ais semalaman..tapi aku buat petang, malam tu tak menyempat aku dah potong sebab anakanak buah angah aku sampai malam tu..


Tadaaaaa..sedap bila makan sejuksejuk.maafla tak berapa cun sebab buat cepatcepat takut anak kecik bangunkan..

Harini order lagi kat ida cheezy layer tu..2 bekas okay..stok makan depan tv weekend nanti..
Yang itu bila nak try buat pun entah la..
Habis la babat lepas ni tebal setebal cheese tu..eeemmm...
Ini semuaaaa cheese punya salah...wakakakakk.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan