12 Dis 2013

Solid Food: Pasta Shrek Cheezy

Assalammulaikum uols..
Ni bersiaran dari rumah.aku mc harini demam plus tekak bengkak..nak telan air liur pun sakit..pe tah lagi nasi yang kasar..
Nikmat makan diambil buat masa ni..Allahuakhbar..
Start semalam makan bubur je..harini pun bubur gak..dah menu same dengan arfan..

Tapi disebabkan arfan dah 9 bulan so aku decide nak introduce bawang dan cheese..
So semalam dalam badan dah start sejuk panas,aku buat pasta untuk dia..sebab bahanbahan dah beli hari senin haritu.
Tapi haritu cari pasta untuk bayi tak jumpa lak..so aku guna pasta biasa je..



Bahan:

1. Pasta jenis makaroni ( kalau dapat baby makaroni lagi bagus. Aku guna makaroni saiz biasa)
2. Bawang merah 1 biji *dicincang halus*
3. Bawang putih 1 ulas*dicincang halus*
4. Brokoli
5. Isi ayam *potong dadu*
6. Butter unsalted (marjerin/mentega/olive oil/minyak masak biasa)*mana-mana pun boleh*
7. Slice cheese 1/4 keping *seeloknyer guna cheese jenis ketul..tapi nan ado*
8. Susu (susu fm/ebm)
9. Sedikit tepung atta/tepung gandum

Cara:

1. Rebus makaroni sampai lembut kemudian toskan.
2. Panaskan sedikit butter dalam kuali. Jangan banyak sangat, nanti jadi oily sangat.
3. Tumis bawang merah dan bawang putih sampai naik bau.
4. Masukkan isi ayam.
5. Masukkan susu yang dicampur sedikit air.
6. Dan beberapa kuntum kecil brokoli.
6. Kemudian masukkan cheese..kacau sehingga cheese hancur..
7. Last sekali masukkan sedikit tepung..kacau sehingga dia likat dan gaul bersama pasta..



Siap Pasta Shrek Cheezy..



Im happy boy..harini kita jadi mat saleh sebab mama kita masak pasta..
Arfan ni aku rasa memang ikut aku arr..dia boleh terima cheese..walaupun mulamula reaksi muka dia kelakar..
Mangkuk tu tinggal sikit je pasta dia tak habis..kita yang tua ni pun cheese makan banyak pun muak..
Tapi aryan dulu aku siap beli pasta baby tu..tapi dia reject cheese..tu betul anak bapak..tekak kampung..hahahh..
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

  1. Bagusnya ana share resepi baby. nnt bole rujuk klu dpt bbay lg :)
    zmn kyra dlu xde org pun nak share resepi..kyra ari2 mkn bubur nasi je..huhu

    BalasPadam